dutch
international
science
film festival
Docenten
Derde editie 08 t/m 12
nov 2017
Nijmegen
InScience werkt graag samen met lokale initiatieven. MeetUp024 is een organisatie van Nijmeegse docenten die voor docenten inspiratieavonden organiseren. Tijdens InScience bundelen we onze krachten en organiseren we een avond over filmeducatie en wetenschap in de klas voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwijs.
InScience X MeetUp024: Filmflirt
Op donderdag 9 november wordt een speciale MeetUp024/InScience docentenavond georganiseerd. Na een centrale start kiezen de deelnemers workshops van verschillende aanbieders waaraan ze willen deelnemen. Binnen de workshops wordt aandacht besteed aan verschillende manieren waarop het medium film ingezet kan worden in de klas: als kunstvorm, als communicatiemiddel en als informatiebron. Wat kun je deze avond verwachten?
workshopRonde 1
Virtual Reality in onderwijs
iXperium Nijmegen is begin 2015 van start gegaan. Het is opgezet in samenwerking met diverse schoolbesturen uit de regio Nijmegen en is gevestigd binnen HAN Pabo Nijmegen. Leraren, lerarenopleiders en studenten kunnen in iXperium Nijmegen op verschillende manieren kennis maken en experimenteren met ict-toepassingen voor het onderwijs. Wouter van den Berg en Marc Coolen, leraren en Mentoren Media Educatie van het iXperium, gaan deze avond met jou aan de slag rondom virtual reality en laten jou ervaren hoe dit kansen kan bieden voor het onderwijs.
Hoe beoordeel je films van studenten?
Je wilt met je studenten actief aan de slag met filmen. Maar hoe pak je dat aan? En hoe kom je vervolgens met je studenten tot een beoordeling? Daisy van de Zande is docent media en filmprogrammeur bij InScience. Zij weet studenten in goed georganiseerde en uitgedachte onderwijsprojecten op te leiden tot kritische en creatieve mediamakers en -onderzoekers. Ze geeft antwoord op alle vragen die er zijn over het uitvoeren van filmprojecten met studenten, zodat je er na deze avond zelf mee aan de slag kunt gaan.
Pedagogisch Ethos van docenten
Het gaat bij het leraarschap om denken en handelen, maar ook om de (morele) houding van waaruit gedacht en gehandeld wordt. Deze grondhouding van waaruit je iedere dag opnieuw met je leerlingen werkt -jouw pedagogisch ethos- vormt je kompas. Jos Roemer, identiteitsbegeleider, gaat in op de vraag hoe je film in kunt zetten om met elkaar en met de leerlingen in gesprek te komen. Cruciaal daarbij is een open agenda; ieders inbreng telt, geen enkele inbreng heeft voorrang. Bekijk zijn introductiefilmpje hier.
De ziel op het witte doek
Guido Crolla is docent, aan de HAN, denkbeeldhouwer en filmmaker. Hij stelt zichzelf de uitdaging om de ziel op het witte doek te vangen. Deze workshop laat jou kijken naar film en naar de ander, zoals je nog nooit eerder naar film en de ander hebt gekeken! Na een inspirerende inleiding word je uitgenodigd om je grootste frustraties, noodzaak tot verandering en/of dromen te delen met de ander… Durf jij het aan?
Vloggen met docenten
Altijd al een vlog willen maken? Dan is nu je kans! Michiel Kalverda, media entrepeneur en founder van TMI (Too Much Information) brengt je eerst de basiskennis over mediagebruik bij de middelbare scholier en de MBO student bij. Daarna ga je onder zijn inspirerende leiding de opgedane kennis in praktijk brengen: met je smartphone of tablet op pad om je eigen vlog te maken. Let op: kies je voor deze workshop, dan ga je daarmee aan de slag tijdens ronde 1 én 2!
Workshopronde 2
Jouw waarheid, mijn waarheid?
Wat is waarheid? Een interessante, maar ook belangrijke en actuele vraag gezien alle maatschappelijke ontwikkelingen rondom (social) media. In deze lezing door Frans Eijkelhof, hoofddocent aan Saxion, maak je kennis met wetenschappelijke inzichten rond dit thema, geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Bekijk zijn introductiefilmpje hier.
MOOC’s voor en door docenten
Een MOOC is een zogeheten Massive Open Online Course, oftewel een cursus die gratis online wordt gegeven en waar iedereen aan deel kan nemen. Op het Citadel College in Nijmegen werkt een aantal docenten aan de ontwikkeling van hun eigen MOOC. Heb je altijd al eens willen weten hoe je zelf kunt deelnemen aan een MOOC? Of heb je ambities om zelf een MOOC op te starten? Laat je deze avond dan inspireren!
Nieuwsgierigheid stimuleren op de basisschool
Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU) is in 2009 opgericht als eerste Wetenschapsknooppunt van Nederland. Op 9 november laat Josje Dinghs van het Wetenschapsknooppunt Nijmegen je zien, met voorbeelden die meteen toe te passen zijn in de praktijk, hoe je nieuwsgierigheid bij kinderen kunt stimuleren. Deze workshop is bedoeld voor docenten uit het primair onderwijs. Bekijk haar introductiefilmpje hier.
Aanmelden
Aanmelden kan via het aanmeldformulier. Heeft u vragen? Neem gerust contact op via educatie@insciencefestival.nl.