dutch
international
science
film festival

Voortgezet onderwijs

Derde editie 08 t/m 12
nov 2017
Nijmegen

Website_VO

onderwijsprogramma voortgezet onderwijs

InScience biedt voor het voortgezet onderwijs speciale schoolvoorstellingen aan. Centraal staat het medium film: als kunstvorm, als communicatiemiddel en als informatiebron. Hierbij worden films geselecteerd die bij diverse vakgebieden aansluiten. Daarnaast doen de programma’s een beroep op de vakoverstijgende vaardigheden van leerlingen zoals kritisch denken.

Programma

Hoe bereid je leerlingen voor op een toekomst vol nepnieuws, mediabubbels, onjuiste feiten en cyborgs? Leer ze kritisch kijken! InScience, hét wetenschapsfilmfestival in Nijmegen helpt hierbij. Bij InScience bekijken leerlingen films over wetenschappelijke onderwerpen en gaan in gesprek met wetenschappers die expert zijn op dit onderwerp. Twijfelen aan wat je ziet mag, kritisch zijn over wat je hoort zeker! Dit jaar biedt het festival verschillende programma’s voor het voortgezet onderwijs aan:

/ Klimaat
Bekijk met leerlingen de klimaatdocumentaire Before the flood over de verschillende oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. Of kies voor de kortere Noorse documentaire Guilty, me? die gaat over je eigen impact op het klimaat. Ga daarna in gesprek met een klimaatwetenschapper over de zin en onzin van klimaatverandering. Wat is waar in de documentaires? Wat zien we niet? Wat kunnen we zelf doen? Met behulp van het lesmateriaal bereid je leerlingen voor op het bezoek en kun je de film nabespreken. Before the flood is geschikt voor de onderbouw van vmbo, havo en vwo en dit programma duurt maximaal 120 minuten (incl. filmvertoning). Guilty, me? is geschikt voor de bovenbouw van vmbo, havo en vwo en dit programma duurt maximaal 90 minuten (incl. filmvertoning).

/ Hidden figures
Na een filosofische inleiding vooraf over de verschillende onderwerpen in de film kijken leerlingen de film Hidden Figures. Deze film geeft een ander inzicht in de geschiedenis van de NASA. Wat vinden de leerlingen hiervan, is het een goede manier om onbekende verhalen te verspreiden of vinden zij het oud nieuws? Met behulp van het lesmateriaal help je leerlingen bij het aannemen van een kritische houding en voer je met hen interessante discussies. Dit programma is geschikt voor de bovenbouw van havo en vwo en duurt maximaal 150 minuten (incl. filmvertoning).

/ Big Hero 6
Hebben wij in de toekomst allemaal robotvrienden? In de animatiefilm Big Hero 6 zorgt een robot ervoor dat de jonge Hiro zijn overleden broer minder mist. Hoe zien de leerlingen de toekomst van robotinteractie? Is dit een realistisch beeld of zien zij het anders voor zich? Dit programma is geschikt voor de onderbouw van vmbo, havo en vwo en duurt maximaal 120 minuten.

/ VR (onder voorbehoud)
Laat leerlingen kennismaken met de toekomst van de wetenschap. VR is in eerste plaats een nieuwe techniek om film te beleven maar wordt ook op verschillende manieren ingezet om wetenschappelijk onderzoek te doen. Welke mogelijkheden zien de leerlingen hiervoor? Wat vinden zij van de nieuwe ontwikkelingen en wanneer gaat nieuwe techniek te ver? Binnen dit programma zien leerlingen VR-film, maken ze zelf brillen om content te kunnen kijken en krijgen ze een lezing over de invloed van VR op de wetenschap. De technische zaken voor deze vertoning zijn nog niet rond, voorlopig wordt dit programma onder voorbehoud aangeboden.

aanmelden

Locatie: filmtheater LUX in Nijmegen.
Kosten: €5 per leerling, inclusief digitaal lesmateriaal.

Bij alle programma’s wordt lesmateriaal ontwikkeld. Op basis hiervan kunnen de leerlingen in de klas aan de slag met de thematiek van de film.

Inschrijven kan via de button ‘Klas aanmelden’.


Contact

Heeft u vragen? Neem gerust contact op via educatie@insciencefestival.nl.