dutch
international
science
film festival

Derde editie 08 t/m 12
nov 2017
Nijmegen

Chasing Coral
Chasing Coral
Dusk Chorus
2_Alex d’emilia_ecuador 2016-1244

Winnaars Awards bekend!

De dag van de Awardshow is altijd een spannende dag. De stemmen worden geteld en de Student Jury zit lang te discussiëren. Maar de winnaars zijn bekend!

Chasing coral

Jeff Orlowski’s Chasing Coral heeft de NTR Audience Award gewonnen. Op zondag 12 november maakte Elisabeth van Nimwegen van NTR-programma De Kennis Van Nu de prijs ter waarde van € 2.500,- bekend tijdens de InScience Awardshow. Koraalriffen over de hele wereld verdwijnen met een ongekende snelheid. Een team van duikers, fotografen en wetenschappers gaan op een spannend oceaanavontuur om het onderwatermysterie te ontrafelen en aan de wereld te onthullen. Heb je de film niet kunnen zien tijdens InScience? Chasing Coral is ook te bekijken op Netflix.

De film is tijdens InScience twee keer vertoond en trok volle zalen. De filmvertoningen werden verdiept door meteoroloog en klimatoloog Richard Bintanja van de Rijksuniversiteit Groningen, die vertelde over klimaat en milieuverandering, en door Mariene ecoloog Han Lindeboom van de Wageningen Universiteit, die ons bijpraatte over hoe het ervoor staat met de koraalriffen binnen het Nederlandse koninkrijk.

De top 3 publieksfavorieten van InScience 2017 is:

  • Chasing Coral | Jeff Orlowski | Documentaire | 2017
  • Minute Bodies: The Intimate World of F. Percy Smith | Stuart Staples | Documentaire | 2016
  • The Farthest | Emer Reynolds | Documentaire | 2017

DUsk chorus – Based on Fragments of Extinction

De documentaire Dusk Chorus – Based on Fragments of Extinction van Alessandro D’Emilia en Nika Saravanja won de Student Jury Award, ter waarde van €500,-. De film gaat over eco-akoestisch componist David Monacchi, op zijn missie om het geluidserfgoed van de amazone te registreren. Het geluidslandschap van deze regio is zo rijk als de diversiteit van de natuur die het produceert. Het geluidsspectrum van het bos is gebaseerd op een subtiele balans waarin elke soort op een zeer specifieke frequentie communiceert. Een unieke ervaring om te luisteren naar het verdwijnende sonische erfgoed van miljoenen jaren evolutie.

Regisseur Alessandro D’Emilia verdiepte bij twee filmvoorstellingen de film door zijn ervaringen van het maken van deze film in een nagesprek met publiek. te bespreken en door in te gaan op de problematiek omtrent geluidsvervuiling. D’Emilia was aanwezig bij de Awardshow en was zeer blij verrast:

”The importance of the film for me is to keep going and finding new topics and new input. It is not a new topic, but the way in which it is made is showing a whole other way to tell about extinction.”

Photo © Almicheal Fraay